3 danske hybridbroer

3 danske hybridbroer

Flere og flere får øjnene op for komposittens mange egenskaber og et af de steder, hvor materialets gør en afgørende forskel er som belægning på gang- og cykelbroer. Glasfiberen kan tilpasses de egenskaber, man ønsker broen skal have – det drejer sig både om styrke, stivhed og vægt.

En hybridløsning, hvor træ, stål og glasfiber kombineres skaber et produkt, hvor pris og kvalitet tilsammen gør løsningen til et konkurrencedygtigt alternativ til traditionelle beton- eller stålkonstruktioner. Så konkurrencedygtig, at glasfiberkomposit af NIRAS bliver kaldt for ”projektets x-factor” i et af de seneste projekter, hvor Fiberline har leveret materialer. I dette nyhedsbrev kan du se de seneste par eksempler på sti-broer, hvor valget faldt på en hybridløsning med et brodæk af glasfiberkomposit.

 

To cykelbroer ved Middelfart

Middelfart har i oktober indviet en cykelsti mellem Harndrup og Brenderup, hvor der er installeret to broer på strækningen. Danske Woodways har leveret de to broer, hvor underkonstruktionen er af hårdttræ, mens en sortmalet Fiberlines Heavy-Duty (HD) planke er lagt ovenpå. Glasfiberens elastiske egenskab har bl.a. gjort det muligt at lave en afvanding på tværs af broen. Broen blev monteret på stedet i løbet af ganske få timer. HD-plankerne er præfabrikerede elementer, der med en lav vægt nemt kan løftes på plads og bearbejdes on-site.
 

 

Stibro over Husum Station

Sikkerhedshensyn krævede en nedrivning af den gamle betonbro over banen ved Husum Station. Niras vandt opgaven at projektere en ny, hvor togdriften skulle generes mindst muligt under opførelsen. Det krævede en både let og stærk løsning, der kunne monteres hurtigt, og her faldt valget på et FBD 300 (Fiberline Bridge Deck) i glasfiber med en underkonstruktion i stål, der hviler ovenpå det gamle betonfundament. HSM Stålindustri har bygget broen, som udover at være let også sparer penge på vedligeholdelsesbudgettet, da kompositten hverken forvitrer, rådner eller ruster.


Gennembrud for hybridbroer

Ud over de ovennævnte cases er Fiberlines glasfiberdæk de seneste måneder også blevet valgt til en cykelbro mellem Starup og Øsby i Haderslev, en stibro for Femern A/S ved Rødbyhavn samt både en inspektionsbro og en vejbro i Vejen.

 

Fiberlines Technical Solution Manager, Lone Kaalund Døjbak, forklarer, at hybridløsninger ofte bliver brugt til mindre broer, hvor lav vægt, minimal vedligehold og hurtig montage er ønsket:
Ved at vælge en hybridbro, får man en særdeles attraktiv løsning, hvor man anvender de bedste egenskaber for hvert materiale til en samlet set konkurrencedygtige pris. F.eks. kan man udnytte  stålets eller træets stivhed og kombinere det med glasfiberens bestandighed, Det er ofte den løsning, vi ser. Fiberline leverer et korrosions- og vedligeholdelsesfrit dæk i glasfiberkomposit, som giver et vandtæt dække og beskytter underkonstruktionen, uanset om denne måtte være af træ eller stål”, fortæller Lone.