Lay Light og CORE Arkitekter indtager 2. plads i prestigefyldt lyspris

Lay Light og CORE Arkitekter indtager 2. plads i prestigefyldt lyspris

Ved Nordhavn Station funkler de i alt 250 lysende Lay Light-glasfiberrør om kap for at guide forbipasserende igennem den stitunnel og smutvej, der forbinder Østerbro og Nordhavn. I starten af året vandt stitunnelen en flot 2. plads i forbindelse med Den Danske Lyspris 2016, bl.a. på grund af den trygge og smukke oplevelse lyset skaber for brugerne af tunnelen.

 

Innovativ, enkel og tryg
Er blot nogle af de rosende ord som stitunnelen ved Nordhavn Station fik med på vejen, da den vandt en flot 2. plads ved den prestigefyldte prisuddeling Den Danske Lyspris. Ifølge arkitektfirmaet bag den designmæssige del af projektet er det en ære blot at være nomineret:   

”Den Danske Lyspris har en særlig vægt hos os, fordi det er specialister inden for både arkitektur og lysdesign, der udvælger og nominerer projekterne. Vi er meget beæret over at komme i betragtning og særligt vinde en flot 2. plads,” fortæller Jesper Krilov Sørensen fra CORE Arkitekter. 

Foto: Lysdesign Sweco Denmark


Nordhavn var oppe imod større projekter som bl.a. Nørreport Station, der endte med at vinde, samt RAGNAROCK, museet for pop, rock og ungdomskultur. Hos brugerne af den nye stitunnel har begejstringen også været stor, hvilket er kommet tydeligt til udtryk gennem de mange positive reaktioner som projektet efterfølgende har fået, særligt på Instagram. Brugerne dokumenterer til stadighed tunnelens fascinerende lysspil med både videoer og billeder – se med her.

Kan en tunnel være tryg og indbydende?
Ifølge Jesper Krilov kan den, men det er svært at lave tunneller i det offentlige rum, fordi de sjældent er særligt behagelige at færdes i. Ofte føler både cyklister og fodgængere sig utrygge, hvilket resulterer i, at de vælger at gå over vejen i stedet. Derfor var grundtanken bag stitunnellen at gøre den til et venligt sted at være: 

”Vi brugte meget energi på at gøre tunnelen til et venligt og trygt sted, og her spiller lyset en vigtig rolle i et ellers mørkt byrum. Med det translucente glasfibermateriale Lay Light havde vi mulighed for at skabe en oplyst sti og fremme ansigtsgenkendelsen - og så giver det også tunnelen en fin ekstradetalje, når lyset bliver sendt igennem det fiberbaserede materiale,” fortæller Jesper om lysets betydning for oplevelsen af tunnelen. 

Se hvordan fibrene kommer til syne i denne video.

Lyset skinner kraftigere igennem nederst i rørene og giver lys på stien, hvorefter det gradvist bliver svagere, før det rammer de ca. 2,2 m. inde i tunnelen. Det skaber et behageligt lys i ansigtsniveau. Hvert 4. Lay Light-rør er belyst med LED, da det giver den mest driftsøkonomiske løsning og rette belysning i tunnelen.

Se flere billeder på laylight.com

Hærværkssikring fremmer anvendelsen
En anden udfordring offentlige aktører ofte oplever i forbindelse med tunneler, er den store risiko for hærværk. Her var glasfibermaterialet ifølge arkitekten det helt rigtige valg: 

”Lamellerne har to funktioner i tunnelen, de skal skabe indbydende belysning om aftenen og en rar facade om dagen. Derfor var glasfiber det helt rigtige materiale at benytte, da det er sindssygt stærkt, og vi på den måde kunne hærværkssikre både belysningen og tunnelen,” uddyber Jesper om valget af Lay Light.  

De stærke glasfiberrør er lavet som et espalier i tunnelen for at undgå hærværk og graffiti langs væggen. En fremtidig gevinst for Københavns Kommune er desuden at Lay Light er vejrbestandigt og tæringsfrit, hvilket minimerer udgifter til vedligeholdelse af tunnelen. 

Du kan læse mere om Den Danske Lyspris 2016 her.