Værdifuld bro mellem folkeskolen og erhvervslivet

Værdifuld bro mellem folkeskolen og erhvervslivet

De seneste to år har broer været på skemaet hos 6. klasse på Hyllehøjskolen i Middelfart, men det har også været symbolet på vores samarbejde med klassen, nemlig brobygning mellem den lokale folkeskole og erhvervslivet. Ifølge både lærere og Fiberline er det en værdifuld bro, der skal gøre undervisningen mere relevant og øge interessen for erhvervsuddannelserne. Eleverne synes det er sjovt, læs hvorfor her!

Elever vil være kreative
Særligt fremhæver eleverne muligheden for at tænke ud af boksen og være kreativ omkring broerne som en af de gode ting ved samarbejdet med Fiberline.

”Jeg har lært, at man gerne må vove sig ud i en ide, også selvom det måske ikke virker”, fortæller en elev.

”Vi har lært, at man ikke skal starte med at lave en stor model, men starte med en lille”, fortæller eleverne omkring brokonstruktioner. 

En anden elev fremhæver bromodellerne, som Lars Holmegaard, der er Training Manager hos Fiberline, var på besøg hos Hyllehøjskolen for at bedømme.

Også de to lærere fremhæver bromodellerne som særligt lærerigt for eleverne:

”Det har været sjovt at se de unge mennesker bygge broer og særligt at arbejde med modellerne ovre i skolen. Det har været godt at idéudvikle og ”fuske” med materialerne”.

Lærerigt at koble undervisning med praksis
I løbet af de seneste to år har klassen også været på besøg på Fiberlines fabrik et par gange for at se, hvordan en industrivirksomhed ser ud og ikke mindst, hvordan broerne bliver til, fra råvare til færdige profiler. Hyllehøjskolen valgte at gå ind i samarbejdet med Fiberline for at opnå bedre kobling mellem undervisningen og praksis. For Fiberline var det muligheden for at bygge bro med den lokale folkeskole og øge interessen for en erhvervsuddannelse allerede på grundskoleniveau, der banede vej for samarbejdet.

”Det kan godt være udfordrende som lærer at skulle koble al vores undervisning på noget praktisk. Det har været spændende og givende at være med til at udforme dette år sammen med Fiberline, og det har givet god mening at samarbejde omkring vores undervisning”, fortæller de to lærere, der har været koblet på klassen det seneste år. 

Også eleverne syntes det har været sjovt at se, hvordan en industrivirksomhed fungerer:

”Det var sjovt, da vi var inde at se, hvordan de laver profilerne, med alle de der liner og tråde”, fortæller en elev blandt andet. 

Eleverne vil gerne udfordres mere
Fiberline har fået et bedre indblik i elevernes interesser og bl.a. erfaret, at de gerne vil udfordres mere: 

”Vi vil gerne have adgang til flere elementer. Det kunne være sjovt at få lov til at bygge med noget, vi ikke har prøvet at bygge med før”, forklarer en elev.  

Derudover vil både lærere og elever gerne vide mere om, hvad der sker forud for selve konstruktionen, så de får en bedre forståelse for den samlede arbejdsproces.

”Det kunne være spændende at være med, når nogen ringer ind for at bestille en bro”, fortæller en elev.  

”Det kunne være spændende at lære lidt om, hvilke professioner der er inde omkring arbejdet, og hvad de sørger for, fx hvordan en ingeniør er med i arbejdet og hvordan man laver beregningerne, plantegninger osv. Det havde været spændende at lære mere om”, uddyber lærerne. 

Læs mere om Fiberline her